Att äta korrekt med laktosintolerans

Laktosintolerans medför en del utmaningar när det kommer till att äta korrekt. Att ta bort all mjölk och alla mjölkprodukter från sin diet är inte nödvändigtvis den bästa metoden. Detta beror på att laktos finns i ett stort antal livsmedel.

Se upp för pulversoppa och choklad m.m.

Ett alternativ är att gå över till en laktosfri diet. Fisk, kött, grönsaker, potatis, frukt och ris innehåller inte laktos. Därför kan personer som lider av laktosintolerans utan problem äta dessa livsmedel så länge inga mjölkprodukter används i tillagningen. Däremot bör bröd, korv, godis och färdigmat ätas med försiktighet. Dessa livsmedel innehåller ofta laktos i form av en smakförstärkare, bindemedel eller stabilisator. För att undvika problem ska du alltid titta noga på innehållsförteckningen.

Dessa livsmedel kan vara orsaken till besvär

Mælkepulver

Mjölkpulver

mjölkpulver är högst upp på listan över produkter som innehåller laktos: 100 g innehåller upp till 50 % laktos.

Kondenseret mælk

Kondenserad mjölk

det rekommenderas att personer som lider av laktosintolerans undviker kondenserad mjölk i kaffet: den söta mjölken innehåller 12,5 g laktos per 100 g.

Is med

Glass

om du är en glassälskare ska du vara uppmärksam på glass. Det smakar gott men kan även orsaka stora besvär eftersom mängden laktos är 6,9 g per 100 g.

Behandlet ost

Bearbetad ost

olika typer av ostar som inte mognar är alltid ett problem för personer med laktosintolerans. Bearbetad ost innehåller t.ex. upp till 6,3 g laktos per 100 g.

Fromage

Blancmangé

till sängs utan efterrätt? Om du har laktosintolerans är det inte en dålig idé. Efterrätter som Blancmangé har ett laktosinnehåll på upp till 6,3 g per 100 g.

Yoghurt

Yoghurt

Även om yoghurt innehåller bakterier som hjälper till att bryta ner laktos i tarmen så är de ofta rika på pulvermjölk. Som ett resultat kan laktosinnehållet vara så högt som 6 g per 100 g vilket är tillräckligt för att skapa besvär!

Laktos: Det handlar om mängden

Hur stora besvär du får av olika livsmedel beror på två faktorer: Livsmedlets laktosinnehåll och den individuella koncentrationen av laktasenzym i tarmen. Det finns många som inte upplever symptom så länge de äter en liten mängd laktos. Den enklaste lösningen för folk med laktosintolerans är dock att ta laktosavskiljande enzym via LACTOSOLV®

Symtom på laktosintolerans

Dessa är de typiska besvären

Behandling

Vad kan göras åt laktosintolerans?

Laktosintolerans

När mjölkprodukter orsakar besvär